Babbeltje met Vlamingen in Zuid-Frankrijk Babbeltje met Vlamingen in Zuid-Frankrijk
Een forum waar Vlamingen in Frankrijk met vragen,suggesties, ideeën...terechtkunnen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Vlamingen in de Cévennes

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Babbeltje met Vlamingen in Zuid-Frankrijk -> Hier kan iedereen zich voorstellen !!
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Isa

BerichtGeplaatst: 05-02-2010 14:01    Onderwerp: Vlamingen in de Cévennes Reageren met citaat

Hallo allemaal,

Sinds september wonen we met onze 2 zonen, Mathias 12 jaar en Stijn 9 jaar in Le Vigan (Gard-Languedoc Roussillon).
In België waren we allebei manager, Patrick bij Samsung en ik bij Carrefour. En zoals bij zovelen hadden we onze dagelijkse dosis stress. We werkten allebei zo hard dat we op de rand van een burn out stonden. Onze jaarlijkse campervakantie in Frankrijk heeft ons in 2008 doen inzien dat hier onze toekomst lag. Na onze terugkeer bleef het voor het eerst niet bij woorden maar voegden we er daden aan toe. We begonnen verschillende immo-makelaars te contacteren en in de herfstvakantie 2008 zijn we zonder de kinderen voor het eerst een paar huizen komen bezoeken. Onze zoektocht richtte zich tot het departement Gard omdat je hier de rust, de bergen, het groen hebt. De autenticiteit van deze regio is enorm. Ook ben je op een uurtje aan zee of in de winter op een uurtje van skipistes. In februari 2009 brachten we hier onze krokusvakantie door en waren we definitief verknocht aan de streek.
Maart 2009 hebben we dan de knoop doorgehakt en een huis gekocht in Le Vigan.
En toen begon de voorbereiding van ons vertrek want we moesten hier echt wel wonen voor "la rentrée des classes". Om onze kinderen al wat kennis te laten maken met de regio brachten we onze zomervakantie hier door op een camping want ons huis was toen nog niet vrij. In september begonnen onze jongens (die geen woord Frans spraken) dan aan hun franse schoolloopbaan. Mathias startte in het lycée (le 5ième) en Stijn in de dorpschool (CM1). In 't begin hadden ze het echt niet gemakkelijk en kregen we heel vaak te horen dat ze terug naar België wilden. Nu zijn we een half schooljaar verder en eerlijk gezegd gaat het nu vlotter dan verwacht. Het is zelfs zo dat het hier vaak de zoete inval van vrienden is vooral dan van Stijn die zich zeer goed geïntegreerd heeft. Mathias blijft het nog wat moeilijker hebben omdat hij veel geslotener is dan zijn jongere broer maar goed dat lost zich met tijd ook wel op.
Natuurlijk ondervonden ook wij hier de nodige problemen met officiële instanties (electriciteitsmaatschappijen, telefonie, pole-emploi,CAF,sécu sociale,banken,... al wat je maar wil) Gelukkig spreken zowel Patrick als ik goed Frans zodat we ons niet snel laten afschepen en zijn we assertief genoeg om tegen die soms toch wel trage zuid-franse mentaliteit in te gaan. Het rare is dat we juist die "carpe diem-mentaliteit" kwamen zoeken hier in 't zuiden en dat we daar ons toch soms nog blijven aan ergeren. Nu geloof ik dat het ergens wel normaal is als je bv met de kinderen dringend naar de tandarts moet maar je kan niet omdat je sécu nog niet in orde is en je dus ook nog geen mutuelle hebt. Tja dat is nu zo goed als allemaal achter de rug OEF!!!!!! Dus we zijn experts geworden in al deze materies.

Nu kunnen we ons stilaan richten op het "leven zoals God in Frankrijk" en zijn we dus op zoek naar vlaamse of nederlands buren om eventueel eens een gezellig glaasje mee te drinken. Ook voor onze jongens zou het wel leuk zijn om nog eens Nederlands met een aantal leeftjdgenoten te kunnen praten. Nu kunnen ze dat alleen via Skype met hun belgische vrienden.

Dus komaan laat maar van jullie horen!!!!!!
babske5962

BerichtGeplaatst: 24-03-2010 23:46    Onderwerp: Ik kom ook naar jouw streek ! Reageren met citaat

Hoi Isa,

Awel, ik kom op een goed uurtje rijden ten zuiden van jou wonen eind juni nl. naar Saint Jean de Védas, een westelijke voorstad van Montpellier. Ik ben oorspronkelijk uit Limburg, maar al 12 jaar getrouwd en woonachtig in Frankrijk. Dit is m'n 8e verhuis in 16 jaar die eraan komt ! Ik heb zelf 4 kinderen : een tweeling van 4, een zoon van bijna 9 (een jaar jonger als jouw Stijn, want Nathan zit in de CE2) en een dochter van 11. Mijn oudste kinderen zijn goed tweetalig, maar hoe langer ze hier wonen, hoe méér Franstalig ze worden ! Je zal zien : dat zal stilaan ook met die van jou gebeuren hoor !

Hopelijk hoor ik gauw iets van je !
Groetjes,
Babs
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Isa

BerichtGeplaatst: 24-05-2010 10:27    Onderwerp: vlamingen in de Cévennes Reageren met citaat

Hey Babs,

Ik hoop dat het inpakken een beetje vlot verloopt. 'k ken er alles van. Niet te veel stressen is de boodschap maar dat is natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan.

Ik heb je een tijdje geleden een mailtje gestuurd, hopelijk heb je dat goed ontvangen???

Veel succes en misschien tot schrijfs.

Isa
alainDM

BerichtGeplaatst: 25-06-2010 12:24    Onderwerp: ND Reageren met citaat

Dag Isa,

Ik ben al een tijdje niet meer op de webside geweest vandaar je bericht niet gezien. Wij hebben een huis in Notre Dame de la Rouvière (25 min van Le Vigan, vallei naar de Mont Aigual) dat we aan restaureren zijn. Een oude rupsen kwekerij. Er is nog wel een paar jaar werk aan maar we hebben ook een stukje dat min of meer bewoonbaar is. Dat moet dit jaar volledig klaar zijn. Binnen enkele weken gaan weer wat aan de slag. Laat dus maar weten als jullie zin hebben in een glas of ooit iets nodig hebben vanuit B. Wij komen bijna 2 maandelijks naar daar. Onze gasten zijn al wat groter 14-20-22.
Groeten,
ALAIN
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Babbeltje met Vlamingen in Zuid-Frankrijk -> Hier kan iedereen zich voorstellen !! Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: