|
Babbeltje met Vlamingen in Zuid-Frankrijk Een forum waar Vlamingen in Frankrijk met vragen,suggesties, ideeën...terechtkunnen
|
| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
Veroluna
Geregistreerd op: 25 Okt 2008 Berichten: 2 Woonplaats: Marzy- Nièvre (58)
|
Geplaatst: 04-11-2008 13:14 Onderwerp: Domicilie in Belgie houden? |
|
|
Hallo,
Uren gespendeerd op de sites van Legifrance en Service Public, maar ik heb niet gevonden wat ik wou weten... Misschien heeft iemand van jullie raad?
Ik denk dat ik begrepen heb dat je geen 'carte de séjour' nodig hebt om in Frankrijk te verblijven als je afkomstig bent van een EU-land. Mijn werkgever spreekt dat tegen... en ze zegt dat ik ook een werkvergunning -carte de travail- moet aanvragen (voor de Staat, ondertussen werk ik wel en word gelukkig wel betaald). Hebben jullie daar al problemen mee gehad?
Nog een praktische vraag ivm de auto: voorlopig zouden we ons domicilie bij onze ouders laten, tot na onze wettelijke trouw (in Belgie). We zijn dus niet verplicht om de auto in te voeren en onze nummerplaat te veranderen (ik weet dat dat financieel gezien voordeliger zou zijn ivm taksen, maar 't is een 'lichte vracht' en het feit is dat we een verzekering in Belgie zouden willen houden).
Ik vroeg mij dus af of er een termijn staat op de periode dat je mag wonen en werken in het buitenland zonder je domicilie te laten veranderen.
Vele groeten,
Véronique |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Dimi Site Admin

Geregistreerd op: 11 Dec 2007 Berichten: 41 Woonplaats: Mascarville (31)
|
Geplaatst: 04-11-2008 20:27 Onderwerp: Carte de séjour & carte de travail |
|
|
Beste Véronique,
Ik kan je met 100% zekerheid zeggen dat je noch een carte de séjour, noch een carte de travail nodig hebt om in Frankrijk te wonen / werken. (jou werkgever is blijkbaar absoluut niet op de hoogte, net zoals de préfecture hier in Toulouse als dat een troost kan zijn ).
Wat je wagen betreft lijkt het me logisch dat je wagen in België blijft ingeschreven zolang je in België bent gedomicilieerd. (en verzekerd).
Groetjes
Dimi _________________ " Par la rue «Plus tard», on arrive à la place «Jamais». " |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Martiwi
|
Geplaatst: 09-11-2008 21:17 Onderwerp: |
|
|
Dag Véronique,
moest je in Belgiê zijn deze maand (weekend 22/23 nov) : er is een beurs over wonen en werken in Buitenland, er zullen ook bevoegde diensten zijn om informatie te verstrekken. Misschien kan dit nuttig zijn, google eens naar www.internationalcontacts.org
Succes!
Martiwi. _________________ 'Profitez de la vie' : geniet van het leven, morgen kan alles anders zijn... |
|
| Terug naar boven |
|
 |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|